Ute vid Holmagärde ligger gymmet YesBox Varberg som drivs av A-truppens egen fystränare Joakim Törvi. På YesBox arbetar man med att hjälpa individer att utvecklas såväl fysiskt som mentalt genom att erbjuda funktionell träning där man får möjlighet att bygga styrka, utveckla kondition och förbättra sin koordination och stabilitet. Man erbjuder hjälp genom personliga tränare, skräddarsydda träningsupplägg och coachade klasser. Trivs man med att träna på egen hand är man också välkommen till deras så kallade ”Open Gym”.

Vi besökte YesBox och Joakim under ett morgonpass med halva A-truppen, mitt emellan hemmamatcherna mot Örebro och Sirius:

”Mitt namn är Joakim Törvi och jag driver gymmet YesBox Varberg. Sedan november 2018 har jag också fungerat som BoIS fystränare”

Hur skiljer sig träningen en dag som denna mitt emellan matcher kontra t.ex försäsong?

” Just nu har vi börjat återgå till ett mer normalt läge i fysträningen. Under det tidigare komprimerade spelschemat under säsongsinledningen (p.g.a Corona-viruset) arbetade vi mestadels med återhämtande träning och en del stabiliserande”

Har ni några speciella fokuspunkter i träningen?

”Fokus under fysträningen handlar mycket om att stärka killarna, men framförallt att ge dom ett upplägg som förebygger eventuella skador. Många av spelarna har aldrig styrketränat ordentligt tidigare och det är väl först inför den här säsongen som vi kunnat bygga på ordentligt med styrka och kraftutveckling”

 Hur anpassas träningen beroende på spelschema och fysiskt slitage hos spelarna?

”Jag anpassar fysträningen efter matcher och försöker föra en dialog med killarna när dom är på plats här. Vissa dagar räcker det med lätt joggning och lite stretch för vissa, medan andra fixar att trycka på och köra ordentligt. Där är vi flexibla”

Hur kom det sig att du började hjälpa BoIS med fysträningen?

“Jag såg killarna “fysa” nere på ett annat gym i stan och erbjöd mig att istället hjälpa dom på riktigt. Det behövdes helt enkelt en tydlig planering och mer specifik träning för deras idrott”

Hur ofta kör laget träning hos er och med dig?

“Nu mitt under säsongen varierar det, men tidigare har vi kört två gånger i veckan och tanken är att komma tillbaka dit nu igen när spelschemat blir mer normalt. Jag tycker två pass i veckan är optimalt under säsong för då hinner vi fokusera på både återhämtning och fortsatt uppbyggnad”

Följer du lagets matcher, och kan du se ett samband mellan utveckling i gymmet och på plan hos några av spelarna?

“Jag följer laget så mycket som det hinns med, men har inte missat många matcher under de säsonger vi jobbat ihop. Självklart syns det skillnad, många spelare som tidigare varit väldigt klena har börjat framträda mer på plan och vågat ta för sig mer fysiskt”

Vi tackar Joakim för besöket och hoppas hans upplägg skall fortsätta resultera i poäng för laget!